09-3750677
מנור תמרי | אייקון

מה חשוב בהסכם שותפות 

שותפות

ניתן לומר ששותפות עסקית דומה מאוד למערכות יחסים אחרות בחיינו – כמו מערכת יחסים חדשה או אפילו נישואין. גם שותפות עסקית מתחילה עם תחושות מאוד חיוביות אשר מלוות גם בהתרגשות ואופטימיות רבה. יש המון חלומות ושאיפות ברקע – וכל הצדדים נלהבים לקחת חלק באחריות, בהוצאות. בהתחלה, הכול בהחלט ורוד, אבל בטווח הרחוק, כמו במערכות יחסים אחרות בחיים עלולות להגיע המחלוקות. מה עושים כדי לפתור ולמנוע מצבים כאלו? עורכים הסכם שותפות. במאמר הבא נבין מה חשוב לכלול בהסכם שותפות ומה החשיבות שלו. 

מה חשוב בהסכם שותפות 

מהו הסכם שותפות?

הסכם שותפות זה למעשה חוזה שמטרתו להגדיר את מערכת היחסים העסקית וכן המשפטית בין השותפים. בהסכם יפורטו כל הזכויות והחובות של השותפים וכן הממסך יגדיר את אופי וסגנון הפעילות העסקית שלהם יחד. בסופו של דבר המטרה היא להגדיר באופן מקיף את סוג השותפות ואת הפעילות העסקית ולהעניק מסגרת יציבה משפטית שתהיה תפורה בדיוק לאופי העסק, לשותפים וללקוחות. 

מה חשוב שיהיה כלול בהסכם שותפות? 

  1. אחריות וחלוקת סמכויות – במסגרת ההסכם שותפות, חשוב לוודא שאתם מגדירים היטב את חלוקת התפקידים בין השותפים, את כל תחומי האחיות וכן את הסמכות יש לכל אחד – בין אם מבחינה ביצועית או בין אם ניהולית. כמו כן, בהסכם חשוב להגדיר גם מי מכם הולך לנהל את הכספים, למי מגיע גישה לחשבון וכן תסכמו את כל הקשור להיקף ושעות העבודה שנדרשות מכל אחד מכם – ככל שתרדו לפרטים, כמו ימים ושעות – כך ייטב יותר. 
  2. מימון – יש יותר מדרך אחת לגייס הון לעסקים. תוכלו לגייס דרך הון משותף, או גיוס משקיעים, או הלוואות מגורם חיצוני כמו בנק. לא משנה איזו דרך אתם חושבים לבחור, יש לוודא שההסכם מתייחס גם לאופן המימון של העסק. 
  3. חלוקה של רווחים – לידע כללי, סעיף זה גרם ללא מעט שותפויות מוצלחות וגדולות ליפול. מדובר באחד הסוגיות הרגישות ולכן יחד עם עו"ד הסכם שותפות יש להתייחס גם לנושא משיכת שכר וכל הנוגע לחלוקת הרווחים של העסק. 
  4. פתרון מחלוקות וסכסוכים – צריך להבין כי במהלך השותפות אתם בוודאות תתקלו מדי פעם בחוסר הסכמה שיגררו לוויכוחים – זה חלק בלתי נפרד משותפות. יחד עם זאת, כדי להימנע מלהגיע למצב של סכסוכים, יש להתייחס בהסכם פירוק שותפות לדרך בה תיישבו מחלוקות ובמידת הצורך גם סכסוכים, בין אם בדרך פנימית – לפתח מנגנון מסוים, או באמצעות גורם חיצוני כמו בוררות, גישור או ייעוץ חיצוני שיאפשר לכם לפתור את המחלוקת באופן ההוגן ביותר. 
  5. ביטול שותפות – ביטול שותפות הוא בין הדברים החשובים ביותר שיש לכלול הסכם שותפות. סעיף זה צריך להתייחס בכל הנוגע לאפשרות וליום בו תרצו לפרק את השותפות. חשוב להבין כי יש לכך משמעות אדירה וזה יקבע האם פירוק השותפות ילווה בכאב ראש, האם הוא יהיה יקר , מסורבל או פשוט וקל. בסעיף זה תהיה התייחסות בין היתר גם לחלוקת הרכוש. כמו כן, אנו ממליצים לוודא שיש סעיף על קניין רוחני. 
  6. מניעת תחרות וסעיף סודיות – ביום שתחליטו להפריד כוחות – בין אם בשל מיצוי, אקזיט או פירוק שותפות מכל סיבה שהיא – חשוב להבין כי כל אחד מכם הולך לדרכו עם מידע רב שהוא צבר במהלך זמן הפעילות המשותף שלכם יחד. לכן, שותף עלול לקחת את כל הידע שהוא צבר ולפתוח עסק מתחרה. זו הסיבה שפעמים רבות עורך דין עסקי ימליץ להוסיף בהסכם סעיף אי תחרות וכן סודיות כך שהמידע המשותף שנצבר יהיה מוגן.

כמה מילים לסיכום 

אנחנו מקווים שעכשיו אתם יודעים מה חשוב הסכם שותפות. כמובן, שזה רק על קצה המזלג. אם אתם מתכננים לערוך הסכם שותפות אנו מזמינים לפנות למשרדנו. נשמח להעמיד לרשותכם את עורכי הדין הטובים ביותר בתחום משפט מסחרי וללוות אתכם באופן המקצועי ביותר. 

למידע נוסף ותיאום פגישת ייעוץ השאירו פרטים ונציגנו ידאגו לחזור אליכם. 

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

השאירו פרטים
מה חדש באתר
פירוק חברה מרצון

פירוק חברה מרצון הוא תהליך המאפשר לחברה להפסיק את פעילותה באופן חוקי ולהפסיק להתקיים. זו יכולה להיות החלטה קשה, אך לעתים קרובות היא הכרחית כאשר

קראו עוד
בקשה לרישום חברה

מזל טוב על הצעד הראשון לקראת פתיחת חברה משלכם! הגשת בקשה לרישום חברה היא אבן דרך מרגשת וחשובה במסע היזמות שלכם. בין אם אתם פותחים עסק

קראו עוד
דיני חוזים

חוזים הם חלק מהותי בכל צעד או פעולה עסקית. הם קובעים את תנאי ההסכם בין שני צדדים או יותר ומספקים מסגרת משפטית למערכת היחסים העסקית

קראו עוד
פתיחת חברה

פתיחת חברה יכולה להיות חוויה מרגשת ומתגמלת, אך בו זמנית מדובר גם על החלטה גדולה שדורשת תכנון ושיקול דעת מדוקדקים. בין אם אתה פותח עסק

קראו עוד
איך נוכל לסייע לך?