09-3750677
מנור תמרי | אייקון

פירוק שותפות עסקית 

פירוק שותפות עסקית 

יצירת שותפות עסקית מוצלחת, מאוזנת וברת קיימא מתחילה עם הגדרת מטרות משותפות וסלילת דרך שתאפשר לכל השותפים לקבל החלטות ולנהל את העסק ביחד. אך למרבה הצער, ישנם מקרים שמערכת היחסים העסקית אינה צולחת מסיבות שונות ועולה הצורך לפרק את השותפות. האם ניתן לחזות מראש את פירוק השותפות העסקית ולמצוא לכך פתרון שיאפשר לכל שותף להמשיך בדרכו תוך מזעור הפסדים ונזקים? המאמר הבא יספק לכם את כל התשובות.

מה עושים כשלא מסתדרים?

הרצון להצליח, להתרחב ולהתקדם בחיים מניעה אנשים רבים לאגד רעיונות ורצונות עסקיים לידי שותפות עסקית שתניב להם רווח כלכלי. שותפות עסקית יכולה להיות מורכבת משני יזמים שהתאחדו בכדי להוציא לפועל את רעיונותיהם בדמות חברה או עסק משותף, או מקבוצת חברים המבקשים להקים עסק ביחד.

אופן ניהול העסק יקבע אם הוא יצליח או לא, ניהול העסק מושפע בעיקר ממערכת היחסים בין השותפים השונים. כל עסק באשר הוא יגיע לצמתים בהם השותפים ידרשו לקבל החלטות ולתת מענה לבעיות שונות. אך מה קורה במידה והשותפים לא מגיעים לסכמה ואף נקלעים למחלוקות ומריבות באשר לדרך הניהול והפעולה הנכונים? ברוב המקרים אופייה של מערכת היחסים תקבע האם ניתן לגשר על הפער או שלא תהיה ברירה אלא להביא לפירוק שותפות עסקית.

הסכמי שותפות רבים כוללים סעיף המנחה את השותפים כיצד לפרק את השותפות במידת הצורך, במקרים כאלה פירוק השותפות יהיה קל יחסית, על השותפים לפעול לפי ההנחיות הכתובות בהסכם. 

פירוק שותפות עסקית 

פירוק שותפות עסקית ללא מתווה 

הסכמי שותפות עסקיים שאינם כוללים מתווה פירוק עלולים להוביל את השותפים למלחמת דעים קשה. לכל צד יש השגות באשר לדרך פירוק השותפות, ופעמים רבות השותפים מוצאים את עצמם מנהלים מערכות משפטיות הנמשכות זמן רב, וההוצאות הכלכליות כוללות סכום לא מבוטל של כסף עבור ייצוג משפטי, זמן, מאמץ ומפח נפש לכל הצדדים, מה גם שהחלטת בית המשפט עשויה להיות שונה מהדרך בה הצדדים רואים את הסיפור.

אילו סוגי פירוק שותפות עסקית ניתן לבצע? 

פירוק שותפות עסקית יכולה להתחרש מסיבות שונות:

  • הפסדים כספיים, פערי תקשורת בין השותפים המובילים לריבים ואי הסכמות שאינן ניתנות לגישור המובילות אותם להבנה שיש לפרק את השותפות העסקית לטובת כל המעורבים. 
  • לעומת זאת, ישנם מקרים בהם התאגדות השותפות העסקית נעשתה לשם מטרה ספציפית התחומה בתאריך תפוגה, לאחר השלמת המטרה או פקיעת תוקפו של ההסכם, השותפות תפורק ותגיע לידי סיום.

לפי פקודת השותפויות, ניתן לחלק את פירוק השותפות העסקית לפירוק בהסכמה ולפירוק ללא הסכמה:

  • פירוק בהסכמה – כאמור לעיל, פירוק בהסכמה מתייחס לפירוק שותפות עסקית שהוקמה מלכתחילה לזמן מוגדר או למימוש מטרה מסוימת, במקרים בהם אחד מהשותפים מת במפתיע., או במצבים שהשותפות נקלעת לחובות כלכליים המובילים אותה לפשיטת רגל.  
  • פירוק ללא הסכמה – פירוק שותפות עסקית ללא הסכמה יתבצע ברוב המקרים באמצעות פסק דין משפטי, בסיוע של בורר או בתהליך גישור רשמי. פירוק שותפות עסקית ללא הסכמה יתבצע על ידי הגשת בקשה לפירוק שותפות עסקית על ידי אחד מהשותפים מהסיבות הבאות: מחלוקות שאינן ניתנות לגישור באשר לניהול החברה, במידה והעסק נקלע לחובות כלכליים הכוללים פשיטת רגל או שעבוד עבור החזר חובות. במידה ואחד השותפים מפר את הסכם השותפות, מגלה התנהגות המזיקה להתנהלות החברה, או במידה ואחד מהשותפים מאבד את היכולת לתפקד מבחינה בריאותית וכלכלית. 

שלבים עיקריים בפירוק שותפות עסקית 

על מנת לפרק את השותפות כהלכה יש לצלוח את השלבים הבאים:

  1. הסדרה וכיסוי חובות והלוואות- על השותפים לכסות את כל החובות המשויכים לשותפות. כמו כן על השותפים להסדיר את אופן החזרת ההלוואות המשויכות לכל שותף בנפרד ולכלל השותפים יחד. 
  2. על כל השותפים לעצור את ההתנהלות העסקית ולסגור את העסק. 
  3. יש להודיע לביטוח לאומי, מס הכנסה ומע"מ על הפסקת הפעילות העסקית וסגירת כל התיקים. 
  4. חלוקת כספי העסק- לאחר הסדרת כל ההלוואות, החובות ושאר ההוצאות הנלוות לפירוק השותפות, כמו ייעוץ וייצוג משפטי ותשלומים לרשויות יש  לחלק את יתרת הכספים בין כל השותפים באופן יחסי.
  5. השלב האחרון כולל דיווח לרשם השותפויות אודות פירוק השותפות תוך דיווח על הסדרת כל הבירוקרטיה הנלווית..

פירוק שותפות עסקית מבצעים עם הליווי הנכון

למרבה הצער לא כל שותפות עסקית מצליחה לצלוח את האתגרים הרבים העומדים בדרכה ולעיתים נדרש לפרק את החבילה העסקית. תהליך פירוק שותפות עסקית עשוי להיות מורכב, מלא במחלוקות וקשיים באשר לדרך הפעולה הנכונה מבחינה משפטית ומסחרית. מומלץ וכדאי להיעזר בעורך דין המתמחה בשותפויות בכדי לצלוח את ההליכים תוך מזעור הוצאות ונזקים. 

עורך דין זכיינות – מנור תמרי

משרדינו מתמחה בשותפויות ובעל וותק רב בתחום, אנו מעניקים ייעוץ וייצוג משפטי ברמה הגבוהה ביותר, ניהול משא ומתן וגישור במקרים של מחלוקות בין שותפים. 

מוזמנים לפנות אלינו למספר 09-3750677 לקבלת ייעוץ ראשוני

מאמרים ודפים נוספים באתר

השאירו פרטים
מה חדש באתר
פירוק חברה מרצון

פירוק חברה מרצון הוא תהליך המאפשר לחברה להפסיק את פעילותה באופן חוקי ולהפסיק להתקיים. זו יכולה להיות החלטה קשה, אך לעתים קרובות היא הכרחית כאשר

קראו עוד
בקשה לרישום חברה

מזל טוב על הצעד הראשון לקראת פתיחת חברה משלכם! הגשת בקשה לרישום חברה היא אבן דרך מרגשת וחשובה במסע היזמות שלכם. בין אם אתם פותחים עסק

קראו עוד
דיני חוזים

חוזים הם חלק מהותי בכל צעד או פעולה עסקית. הם קובעים את תנאי ההסכם בין שני צדדים או יותר ומספקים מסגרת משפטית למערכת היחסים העסקית

קראו עוד
פתיחת חברה

פתיחת חברה יכולה להיות חוויה מרגשת ומתגמלת, אך בו זמנית מדובר גם על החלטה גדולה שדורשת תכנון ושיקול דעת מדוקדקים. בין אם אתה פותח עסק

קראו עוד
איך נוכל לסייע לך?