09-3750677
מנור תמרי | אייקון

הסכם מכירה עסק 

הסכם עסקי שחמט

אחת מהפעולות שבעלי עסקים מתמודדים איתן במוקדם או במאוחר היא, מכירת העסק שלהם. מדובר במהלך מורכב המצריך יצירת הסכם מכר שיכלול היבטים שונים המותאמים לסוג העסק כמו, תחום התעסקותו והתנהלותו הכללית והשוטפת. הסכם מכירה עסק הנערך בליווי של עורך דין מסחרי הוא למעשה המגדלור שמתווה את הדרך מתחילתה ועד להשלמת העסקה על הצד הטוב ביותר, תוך שמירה על האינטרסים של הלקוחות 

המאמר הבא יסקור בקצרה את כל מה שחשוב לדעת על הסכם מכירת עסק והדרך לעדות את זה כמו שצריך

החלטתם למכור את העסק? זה מה שתצטרכו לעשות

אז החלטתם למכור את החברה אבל לא בטוחים בדיוק מה זה אומר? ובכן, על מנת לעשות זאת עליכם לערוך הסכם מכר, בו אתם (המוכרים) מוסרים את כל נכסי החברה, המניות שבבעלותה ולמעשה את כל הזכויות המשפטיות הנוגעות לפעילות החברה מבחינה עסקית ומשפטית לידי הקונה.

הסכמי מכר מתחלקים לסוגים רבים ושונים שמטרתם לספק לקשת רחבה של בעלי עסקים וחברות שונות. הנה כמה מסכמי המכר הנפוצים – הסכמי מיזוג חברות, הסכמי רכישה מלאים או הסכמי רכישת פעילות ועוד. 

תפקידו של עורך דין חוזים הוא לתווך בין הלקוח לעסקה המיועדת תוך יצירת בהירות והבנה רחבה אודות ההשלכות המשפטיות של הפעולות העסקיות הנוגעת למכירת או קנייה של העסק – לכל הסכם מכר יש את ההשלכות שלו ויש לקחת אותן בחשבון, ברוב המקרים השיקול העיקרי הוא המיסוי הנלווה למכירת העסק.

כיצד ניתן להתכונן להסכם המכר?

לפני שאתם חותמים על הסכם מכר כדאי שתבצעו כמה בדיקות מקיפות שיספקו לכם את כל המידע הרלוונטי ביותר עבורכם:

  • הצעד הראשון בדרך לעסקה טובה הוא בדיקת נאותות – במסגרת ההליך הזה, מוכר העסק עתיד לספק לכם את המידע החשוב ביותר אודות מבנה החברה ואופן התנהלותה – הנכסים הנמצאים בבעלות החברה, דוחות כלכליים וחשבונאיים ומיידעים נוספים הקשורים לאופן התנהלותה השוטף. 
  • יצירת הסכם המכר – לאחר קבלת הנתונים העיקריים, ניתן להתחיל לתכנן ולערוך את ההסכם עצמו. מסגרת ההסכם עליכם להביא בחשבון גורמים שונים כמו, סוג ההסכם המתאים לכם, האם עתידה להיות תקופת התלמדות או חפיפה בין הניהול הישן לחדש ועוד. מומלץ להיעזר בעורך דין מסחרי שיפקח על ההליך ויוודא כי לא נעלמים מעיניו של לקוחותיו פרטים חשובים ושהאינטרסים שלו בטוחים ומקבלים מענה. 
הסכם מכירה עסק 

אילו קריטריונים חשוב לכלול בהסכם מכירת עסק?

כאמור לעיל, כל הסכם עתיד לכלול סעיפים הנוגעים לתחום פעילותו הספציפי. יחד עם זאת ישנם כמה כללים שחשוב לתת עליהם את הדעת:

  • אופן ניסוח ההסכם – עליכם לוודא כי ההסכם מנוסח בצורה שתתאים בצורה מדויקת לקווי המתאר שהל הנכס המיועד למכירה כמו, תחומי הפעילות שלו, נושאים הקשורים לקניין הרוחני של העסק ועוד.
  • הסדרת תשלומים – סעיף נוסף ולא פחות חשוב הוא עניין התשלומים על העסק, כיצד הם עתידים להתבצע, באילו מועדים ובאיזה אופן יתבצע התשלום. באם התשלום הולך להתבצע בתמורה לנכסים מסוימים יש לציין זאת בבירור.
  • ביטול או הפרת הסכם – על אף שברוב המקרים כוונותיהם של כל הצדדים היא שהעסקה תושלם במלואה, חשוב להתכונן גם לסיטואציות פחות נעימות כמו, ביטול העסקה או הפרת תנאי ההסכם. מה דין במקרים כאלו? אילו פיצויים יתלוו למהלך שכזה. 

הסכם מכירה עסק – לסיכום

מכירת או קנייה של עסק היא לא משחק ויש להתייחס להסכם המכר ברצינות ובתשומת לב רבה. יש לבצע את ההליך מתחילתו ועד סופו בליווי עורך דין חוזים שיוודא שכל סעיף, גם הקטן ביותר מקבל את ההתייחסות המתאימה כדי להביא להשלמת העסקה בצורה הוגנת וטובה לכל המעורבים.

עורך דין מנור תמרי – ההצלחה שלכם מתחילה כאן

משרדינו מתמחה בליווי אישי של חברות, עסקים ואנשים פרטיים בכל הנוגע ורכישה ומכירה של עסקים, עריכת הסכמי מכר מקצועיים ואיכותיים שישמרו לכם על האינטרסים לאורך כל הדרך. מוזמנים לפנות אלינו לפרטים נוספים וייעוץ ראשוני.

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

השאירו פרטים
מה חדש באתר
פירוק חברה מרצון

פירוק חברה מרצון הוא תהליך המאפשר לחברה להפסיק את פעילותה באופן חוקי ולהפסיק להתקיים. זו יכולה להיות החלטה קשה, אך לעתים קרובות היא הכרחית כאשר

קראו עוד
בקשה לרישום חברה

מזל טוב על הצעד הראשון לקראת פתיחת חברה משלכם! הגשת בקשה לרישום חברה היא אבן דרך מרגשת וחשובה במסע היזמות שלכם. בין אם אתם פותחים עסק

קראו עוד
דיני חוזים

חוזים הם חלק מהותי בכל צעד או פעולה עסקית. הם קובעים את תנאי ההסכם בין שני צדדים או יותר ומספקים מסגרת משפטית למערכת היחסים העסקית

קראו עוד
פתיחת חברה

פתיחת חברה יכולה להיות חוויה מרגשת ומתגמלת, אך בו זמנית מדובר גם על החלטה גדולה שדורשת תכנון ושיקול דעת מדוקדקים. בין אם אתה פותח עסק

קראו עוד
איך נוכל לסייע לך?