09-3750677
מנור תמרי | אייקון

קניית עסק

קניית עסק

רוב האנשים המבקשים לממש את החזון העסקי שלהם יפנו להקים עסק חדש ממש מן המסד, זאת התפיסה הרווחת. אך הגשמת יזמות יכולה להתבצע באמצעות קניית עסק קיים ועובד ועם ביצוע מעט שיפורים והתאמות תוכלו לנהל אותו לפי ראות עיניכם. 

מה כולל הליך רכישת עסק? מה היתרונות והחסרונות שבהליך הזה ובשורה התחתונה – האם זה משתלם? המאמר הבא יענה לכם על כל השאלות

לקנות או לא לקנות?

אם אתם עומדים בצומת דרכים עסקית שמטרתה קידום החזון שלכם, הגעתם למקום הנכון – לצד התפיסה הדי טבעית יש לומר והיא, להקים את העסק שלכם מהיסוד, חשוב שתדעו שמימוש יזמויות יכול להתבצע גם באמצעות רכישת עסק קיים ועובד.

אנשי עסקים טובים נמדדים לא רק לפי היכולת שלהם להקים עסק ולנהל אותו כשורה, אלא בעיקר לפי היכולת שלהם לזהות הזדמנות טובה ולתפוס אותה בזמן. עסק קיים, בעל פוטנציאל התפתחותי טוב יכול להיות נכס שממש שווה להשקיע בו, אולי קצת לשדרג ולתפעל אותו טוב יותר, להרוויח ממנו וגם אם תרצו, למכור אותו ברווח גדל בהרבה ממה שקניתם אותו.

חוזה קניית עסק

קניית עסק – מה היתרונות והחסרונות?

קניית עסק קיים יש יתרונות וחסרונות, בשונה מהקמת עסק מהיסוד, הנה כמה מהם:

יתרונות 

  • היתרון הברור מאליו הוא אין צרוך להתעסק עם שלבי ההקמה הראשונים, הדורשים סבלנות ודיוק רבים ועשויים להיות מתישים במיוחד, כך ניתן לעקוף את תחושת אי הוודאות המלווה לצעדיו הראשונים של עסק חדש.
  • ברוב המקרים עסק וותיק כולל מוצרים ושירותים מוכרים בשוק ונמכרים בקרב הקהלים אליהם הם מיועדים. זה כולל את הזהות העסקית של העסק, אופן ההתנהלות, צוות עובדים, ספקים, מוניטין טוב וקהל לקוחות שגדל עם הזמן ועוד.

חסרונות

  • מהצד השני של המטבע, אחד החסרונות שיכולים לייצר לא מעט אי וודאות כלכלית היא המקום שממנו קונים את העסק, האם הוא מהימן? האם העסק גורר אתו חובות שונים מן העבר? אולי הוא התנהל שלא כשורה וכעת הוא "תקוע" עם מוצרים שהוא לא מצליח למכור? אולי הוא שור בחוזרים דרקוניים שעלולים לסבך אותכם? כמו גם דרכי התנהלות לא נכונים, עוברים שאינם מסורים למקום העבודה ועוד. חשוב לציין שהיתרון של החיסרון הזה הוא שעם הבדיקות הנכונות ניתן להימנע מרכישת עסק שכזה.

 בדרך לקניית עסק מבצעים בדיקות מקיפות

קניית עסק זה עניין די רציני, יש לבצע בדיקות מקיפות כדי לוודא העסק שאתם קונים מתפקד כהלכה ואינו גורר אחריו חובות ותיקים שאינכם רוצים שיהיו מנת חלקכם בתחום העסקי ובכלל. 

בדיקת נאותות עסקית – הרושם הראשוני של העסק

אחת מהבחינות הראשונות שיש לעשות לפני קניית עסק והיא גם הבדיקה החשובה ביותר. התהליך הזה מתבצע לפי מספר אספקטים: האספקט העסקי, האספקט החשבונאי והאספקט המשפטי. אם אתם רוצים ללכת לפי הספר, כדאי שתערכו גם בחינת נאותות כלכלית הנערך בעזרת מוסד מקצועי המתבסס גם על תוצאותיהן של הבחינות שהוזכרו לעיל ויוצר מעין סיכום המשקף את הסיכונים מול הפוטנציאל החיובי של העסק. בשורה התחתונה הבדיקה הזו עתידה לקבוע הם קניית העסק כדאית, במידה ולא אין טעם לבצע את יתר הבדיקות. הבדיקה הזו כוללת כמה תתי בדיקות: 

  • בדיקת מידת התלות העסקית בבעלי העסק הקודמים, או במילים אחרות – מה יקרה ביום שאחרי הקנייה, כאשר בעליה הנוכחיים של העסק יעזוב, האם החברה תקרוס או תמשיך לתפקד ולצמוח?
  • בדיקת מגמות קודמות במחזורים העסקיים של העסק- לפני קניית עסק יש לבדוק את מחזורי הרווח והפסד של העסק חודשים ואפילו שנים אחורה, כך תוכלו לקבל תמונת מצב עדכנית ככל הניתן, האם העסק במגמת הצלחה או כשלון כלכליים.
  • בדיקת המגמות בשווקים הספציפיים- כאשר אתם עתידים לרכוש רכב כדאי שתבדקו היטב הכין הוא ממוצב בשוק, מי קהל היעד שלו, האם יש צורך במוצר או בשירות שהוא מציע ומי המתחרים של העסק, גם פה ככל שהבדיקה תהיה מקיפה יותר ותבחן את נתוני העבר כך התמונה תכיל פרטי רבים שיעניקו לכם בהירות לגבי כדאית הרכישה.
  • בדיקת מידת התלו בלקוחת ובספקים קיימים- בחינה נוספת וחשובה היא, מיהם הלקוחות המרכזיים של העסק ומהם תנאי השירות שהעסק מציע, האם העסק תלוי בלקוחות מסוימים לפרנסתו? למשל, חברת ניקיון המספקת שירותי נקיות לחברת הייטק בעל סניפים רבים המהווים 90 אחוז מההכנסות של העסק. מה קורה במידה והלקוחות משתנים. באותה מידה יש לבחון את הספקים, למשל אם העסק הוא דוכן של קפה המסתמך על ספק באיכות מסוימת, מה קורה במידה והוא עוזב? האם איכות הקפה יורדת משמעותית?

קניית עסק – כמה מילים לסיכום

קניית עסק יכול להיות הזדמנות לשגשוג כלכלי, אך בכדי להגיע לפסגה יש לבצע את הבדיקות הנדרשות שיעניקו לכם קרקע בטוחה וצפויה. עורך דין עסקי מנור תמרי מלווה אנשי עסקים ויזמים רבים בדרכם לפסגת המימוש העסקי שלהם. עם מתן תשומת לב לפרטים הקטנים והנכונים תוכלו להגיע למסקנות החכמות ביותר שיסללו את הדרך שלכם להצלחה בעולם העסקים.

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

השאירו פרטים
מה חדש באתר
פירוק חברה מרצון

פירוק חברה מרצון הוא תהליך המאפשר לחברה להפסיק את פעילותה באופן חוקי ולהפסיק להתקיים. זו יכולה להיות החלטה קשה, אך לעתים קרובות היא הכרחית כאשר

קראו עוד
בקשה לרישום חברה

מזל טוב על הצעד הראשון לקראת פתיחת חברה משלכם! הגשת בקשה לרישום חברה היא אבן דרך מרגשת וחשובה במסע היזמות שלכם. בין אם אתם פותחים עסק

קראו עוד
דיני חוזים

חוזים הם חלק מהותי בכל צעד או פעולה עסקית. הם קובעים את תנאי ההסכם בין שני צדדים או יותר ומספקים מסגרת משפטית למערכת היחסים העסקית

קראו עוד
פתיחת חברה

פתיחת חברה יכולה להיות חוויה מרגשת ומתגמלת, אך בו זמנית מדובר גם על החלטה גדולה שדורשת תכנון ושיקול דעת מדוקדקים. בין אם אתה פותח עסק

קראו עוד
איך נוכל לסייע לך?