09-3750677
מנור תמרי | אייקון

הסכמי זכיינות 

הסכמי זכיינות

הסכם זכיינות זה למעשה מסמך משפטי שנחתם בין אדם פרטי שמעוניין להיות זכיין לבין רשת עסקים מסוימת. תפקידם של הסכמי זכיינות זה להסדיר נושאים וסוגיות משפטיות שונות באופן מדויק, לרבות ענייני תשלום, ניהול בית העסק, עובדים, קניין רוחני ועוד. המטרה של הסכם זכיינות היא להסדיר את הזכויות ואת ההתנהלות בין הזכיין לרשת על מנת להימנע מבעות משפטיות עתידיות שעשויות לבוא בהמשך. 

מה חשוב לדעת על הסכמי זכיינות?

לפני שאתם ממהרים לחתום על הסכמי זכיינות – חשוב לקחת עורך דין לענייני זכיינות שיוכל לתת לכם ליווי משפטי מקצועי ולשמור על האינטרסים שלכם. הסכם זכיינות הוא ממש לא חוזה סטנדרטי ולכן נדרשת כאן התמחות בדיני מסחר על מנת שתוכלו לוודא שהחוזה מתייחס למגוון עניינים בעלי משמעות רבה. לדוגמה: יש לשים לב לתקופה של החוזה ובאיזה צורה הוא מתחדש. כמו כן, יש לבדוק מי מהצדדים, הזכיין או הרשת יכול לסיים את החוזה. האם הזכות הזו שמורה רק לרשת או שמא גם הזכיין רשאי לבטל את ההסכם. כמו כן, יש לבדוק מה אחוז תשלום מהפדיון, מהן התחייבויות של הרשת, מי מקבל תשלומי סליקה… ועוד. 

באותה המידה חשוב גם לבדוק את התנאים של הזכיין – האם הוא יכול למצוא מחליף שייקח במקומו את העסק במהלך תקופת הזיכיון? האם הזכיין יכול להשכיר את בית העסק לאדם אחר שינהל אותו? בנוסף, רצוי לבדוק האם אפשר לסיים את החוזה בהתראה קצרה, האם הרשת יכולה לפנות את הזכיין מהסניף. כל אלו סעיפים חשובים מאוד שעורך הדין המתמחה בתחום הזכיינות אמור לשים לב אליהם ולהתנהל מולם בצורה קפדנית.

זכיינות עסקים

האם זכיינות היא צעד מסוכן?

יש הבדל משמעותי בין סיכון של פתיחת עסק חדש לבין פתיחת עסק כזכיין – הסתמכות על רשת שצברה מוניטין ויש לה מוצר "עובד" מקטינה משמעותית את הסיכון בהצלחת או אי הצלחת העסק.

סיבה נוספת המאששת את המסקנה כי עסק בזכיינות, סיכונו קטן מהעסק חדש קשורה לעובדה שזכיין מקבל הכשרה מקצועית, כלים ניהוליים וכלים שיווקים שהוכחו כמוצלחים על ידי הרשת.

כמו כן, זכיין מקבל את הזכות להשתמש בלוגו המותג וכדומה – דבר שאמור להקל עליו במשיכת לקוחות בשל ההיכרות של קהל הלקוחות עם הרשת.

מכאן שזכיין מסתכן פחות מבעל עסק שאינו שייך לרשת, חוסר הוודאות שלו כמעט ואיננו קיים, והסיכויים להצלחת העסק גבוהים מעסק חדש לגמרי.

מדוע רצוי להתייעץ עם עורך דין בטרם חתימה על חוזה זיכיון?

רצוי שזכיין יתייעץ עם עורך דין לפני שהוא חותם על הסכם זיכיון או יבצע פעולות שיקדמו מערכת יחסים עם הרשת.

למעשה, ישנה חשיבות לייעוץ נכון שיגנו על הזכיין בעתיד. בנוסף, עורך דין המתמחה בזכיינות אמור לעבור על החוזה ולאתר בו בעיות או חוסר הוגנות כלפי הזכיין.

הרשת רואה ראשית כל את האינטרסים הכלכליים שלה והזכיין אינו מודע לפרמטרים רבים – לכן, עורך הדין אמור לשמש מעין חומת הגנה לזכיין ולהוביל אותו אל הפרטים החשובים ו"השורות הקטנות" שמופיעות בדרך כלל בחוזה זיכיון.

עורך דין העוסק בתחום הזכיינות בקיא בתחום המשפט המסחרי ומתמקד בזכיינות.

כל נושא המכירה של הזיכיון, חתימה על חוזה וכדומה – הינם ברורים לו לחלוטין ומטרתו להבהיר את כל הנקודות בעסקה למי שמעוניין להיות זכיין. עורך הדין צפוי ללוות אתכם החל מהשלב הראשוני של הבדיקות המשפטיות ועד לניהול משא ומתן עם הרשת – ובסופו של דבר לחתימה על חוזה הזיכיון.

חשוב לבחור בעורך דין בעל ניסיון אשר מיומן בקריאה ובניסוח של חוזה זכיינות על מנת שתוכלו לצאת לדרך חדשה כשמאחוריכם חוזה הוגן ובטוח. כמו כן, מומלץ לקרוא ולברר כמה שיותר פרטים על זכיינות ועל הרשת בה הנכם מתעניינים ושוקלים לבקש זכיינות.

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

השאירו פרטים
מה חדש באתר
פירוק חברה מרצון

פירוק חברה מרצון הוא תהליך המאפשר לחברה להפסיק את פעילותה באופן חוקי ולהפסיק להתקיים. זו יכולה להיות החלטה קשה, אך לעתים קרובות היא הכרחית כאשר

קראו עוד
בקשה לרישום חברה

מזל טוב על הצעד הראשון לקראת פתיחת חברה משלכם! הגשת בקשה לרישום חברה היא אבן דרך מרגשת וחשובה במסע היזמות שלכם. בין אם אתם פותחים עסק

קראו עוד
דיני חוזים

חוזים הם חלק מהותי בכל צעד או פעולה עסקית. הם קובעים את תנאי ההסכם בין שני צדדים או יותר ומספקים מסגרת משפטית למערכת היחסים העסקית

קראו עוד
פתיחת חברה

פתיחת חברה יכולה להיות חוויה מרגשת ומתגמלת, אך בו זמנית מדובר גם על החלטה גדולה שדורשת תכנון ושיקול דעת מדוקדקים. בין אם אתה פותח עסק

קראו עוד
איך נוכל לסייע לך?