09-3750677
מנור תמרי | אייקון

שותפות בעסק

שותפות בעסק

כאשר שני אנשים מעלה מתאחדים לצורך מיטוב העסק והפקת רווחים, הם הופכים לשותפים לעסק באופן כמעט אוטומטי. אך בכדי להוריד את ההחלטות, ההתחייבויות ואופן קבלת ההחלטות לקרקע בטוחה יותר – עליכם לערוך הסכם שותפות מסודר ופורמלי שיעגן את כל מה שקשור לניהול השותפות וחלוקת הרווחים באופן שיחייב את כלל השותפים להתנהל בצורה אחידה לאורך כל הדרך ואף במקרה של פירוק השותפות.

מהו הסכם שותפות בעסק?

הסכם שותפות הוא חוזה עליו חתומים השותפים בעת הקמת כול סוג של עסק למטרות רווח. מטרת ההסכם היא להסדיר את חובותיו וזכויותיו של כול אחד ממקימי העסק. 

פעמים רבות, עסקים קמים ברגע של יצירתיות וחזון המשותפים לקבוצת חברים או קרובי משפחה. מדובר בדבר חיובי ונכון, אך יש לעשות את בדרך הנכונה והיא – יצירת הסכם שותפות בעסק, לפני שמתחילים להשקיע ולקבל החלטות חשובות. למעשה, הדבר הראשון שיש לעשות לפני שמתחילים לעבוד הוא לערוך הסכם שותפות בעסק.

שותפים עסקיים

מה החשיבות של הסכם שותפות בהקמת עסק מצליח?

לא משנה אם השותפים לעסק הם חברים, קרובי משפחה או יזמים פרטיים שהכרתם זה עתה – עריכת סכם שותפות יכול להיות הצעד שיהפוך את העסק שלכם להצלחה מסחררת או כישלון מפואר. אתם בטח תוהים למה? ובכן, בין הרצוי למצוי יש חלל די גדול – במרבית הפעמים סערת הרגשות היא זו שמכתיבה את קבלת ההחלטות, בייחוד כאשר ישנה מעורבות של דעות שונות, כסף ואמונות. 

יצירת הסכם שותפות בליווי עורך דין חוזים – זה הזמן שבו אתם יוצרים את המתווה העסקי של העסק שלכם. כיצד הוא עתיד להתנהל ברמה הכלכלית, המקצועית השיווקית ועוד. האם כלל השותפים רשאים לפעול ולקבל החלטות בצורה שווה? מה הדין המידה והשותפים מגיעים להתנגחות דעות? כיצד יש להכריע את המחלוקת? מה עושים במידה וכל השותפים הגיעו למסקנה שיש לפרק את השותפות? כיצד יתנהל הפירוק וחלוקת הנכסים הרווחים וחובות? 

על השאלות הללו ועוד יש לענות ובפירוט רב בעת עריכת הסכם שותפת – כך תוכלו להניח את דעתכם באשר להתמודדות עם סיטואציות מורכבות שאתם עתידים לפגוש בהן, ולהתמקד דברים החשובים באמת – בניית וקידום העסק המשותף.   

הסכם שותפות – למי זה מתאים?

הסכם שותפות יכול להיחתם בין שני שותפים עד מקסימום 20 אנשים. כמו כן, שני עסקים, חברות או תאגידים המבקשים לשתף פעולה באופן זמני או קובע נדרשים בעריכת הסכם שותפות ורישום מסודר ופורמלי – במקרים כאלה חשיבותו של ההסכם אף עולה מאחר ויש להתייחס לפרמטרים רבים הנוגעים לחוקים פנימיים ואופן התנהלותה של כל של כל חברה. 

חשוב לציין, שגם במידה ולא נערך ונרשם הסכם שותפות פורמלי – השותפות חשובה כמחייבת בעיני החוק והשותפים כפופים ומחויבים אליה.  

מה הזמן הנכון לחתום על הסכם שותפות?

ממש כמו התאהבות, גם תחילת דרכה של שותפות עסקית עשויה להיות חיובית, מרגשת ונטולת בעיות. אך כמו כל מערכת יחסים – הזמן, השגרה ואתגרי החיים משנים את פני הדברים. דרכם הטבעית של אנשים היא לשכוח את דברים ברגע האמת, וכאשר עקרונות ודעות אישיות מונחות על הפרק – המחלוקות לא מאחרות להגיע.

על כן, הזמן הנכון ביותר לכרות את ההסכם הוא כשהרעיון נמצא עוד בחיתוליו, לפני כל השקעה או מאמץ יש להניח את התשתית שתנחה את הדרך ותאזן את המערכת בשעות משבר.

שותפות בעסק – לאילו נקודות חשוב להתייחס בעת עריכת ההסכם? 

  • נקודה ראשונה שכדאי להתייחס אליה היא הגדרת העסק ומטרתו – למרות שעכשיו הדבר נראה לכאורה ברור מאילו דברים יכולים להשתנות עם הזמן וכדאי להגדיר את מטרת העסק ודרך העבודה שלו.
  • נקודה שנייה היא חלוקת התפקידים בעסק- יש להגדיר מראש את תחום אחריותו של כל שותף, זכויותיו וחובותיו. כמו כן, יש לכלול את אופן ההתמודדות במידה ואחד מהשותפים מפר את ההסכם.
  • נקודה שלישית היא אופן קבלת החלטות בעסק- במרבית המקרים, בעל המאה הוא בעל הדעה. האם גם זה נכון גם כאן? אילו סמכויות ניתנות לכל שותף? האם בעלי רוב המניות יהיו גם מקבלי ההחלטות? ואם כן באילו תחומים. אולי תעדיפו למנות שותף אחד או שניים שיהיו אמונים על ניהול השותפות וקבלת ההחלטות.

לסיכום, הסכם שותפות ערך כהלכה הוא חלק חיוני בהצלחת העסק וכגורם מונע מחלוקות עתידיות אשר עלולות לפגוע בעסק עד כדי פירוקו. חשוב לזכור, כי חוקים ועקרות שלא נערכו בהסכם עשויים להיות נתונים לפרשנות אישית ולסילוף הזיכרונות והעובדות. ניתן להימנע ממצבים כאלו בקלות – על ידי עריכת הסכם שותפות.

אם אתם מקימים עסק ורוצים לעגן אותו בהסכם שיעניק לכם יציבות ובטחון – אנחנו כאן בשבילכם! עורך דין מנור תמרי – משרדינו מתמחה בליווי עסקים קטנים וגדולים, החל מהרעיון הראשוני, דרך עריכת הסכם מקצועי ונהיר, הקמת העסק ומתן סיוע בניהול שוטף של החברה! 

לשיחת ייעוץ אישית, מוזמנים לפנות אלינו עוד היום 

השאירו פרטים
מה חדש באתר
פירוק חברה מרצון

פירוק חברה מרצון הוא תהליך המאפשר לחברה להפסיק את פעילותה באופן חוקי ולהפסיק להתקיים. זו יכולה להיות החלטה קשה, אך לעתים קרובות היא הכרחית כאשר

קראו עוד
בקשה לרישום חברה

מזל טוב על הצעד הראשון לקראת פתיחת חברה משלכם! הגשת בקשה לרישום חברה היא אבן דרך מרגשת וחשובה במסע היזמות שלכם. בין אם אתם פותחים עסק

קראו עוד
דיני חוזים

חוזים הם חלק מהותי בכל צעד או פעולה עסקית. הם קובעים את תנאי ההסכם בין שני צדדים או יותר ומספקים מסגרת משפטית למערכת היחסים העסקית

קראו עוד
פתיחת חברה

פתיחת חברה יכולה להיות חוויה מרגשת ומתגמלת, אך בו זמנית מדובר גם על החלטה גדולה שדורשת תכנון ושיקול דעת מדוקדקים. בין אם אתה פותח עסק

קראו עוד
איך נוכל לסייע לך?