09-3750677
מנור תמרי | אייקון

משפט מסחרי

דיני משפט עסקי ומסחרי

דיני המשפט המסחרי מסדירים וקובעים את אופן ההתנהלות המסחרית במדינת ישראל. מדובר ענף גדול ומרכזי בתחום המשפט המסחרי המצריך גמישות המחשבתית, בקיאות רבה בדיני המשפט ובערכאות השונות יחד עם חוש חד לניהול ואיתור הזדמנויות עסקיות. 

דיני המסחר המשפטי וכיצד זה נוגע אליכם, אנשי העסקים

המשפט המסחרי כולל באמתחתו תחומים רבים ומגוונים כך שלא ניתן לייחס אותו לנושא אחד בלבד. בכל הנוגע למשפט המסחרי, על עורכי הדין להתמחות בנושא המבוקש ולגלות בקיאות רבה בדיני המשפט האזרחי והמסחרי גם יחד הכוללים מחלוקות בין שותפים עסקיים, דיני הסכמים וחוזים והפרתם, כיני קניין רוחני ושמירת זכויות יוצרים, דיני עבודה, דיני תאגידים, גילוי הבנה בתהליכי גישור ובוררות ועוד.

בעשורים האחרונים, עם התפתחות ענפי המסחר השונים – דיני המשפט המסחרי החלו לתפוס מקום של כבוד בחיי אנשי עסקים רבים. יותר מזה דיני חוזים הכניסו לחיינו חוקים המסדירים ומאפשרים התנהלות כלכלית נכונה ושמירה על שגרת מסחר יציבה. 

אם תקדישו רגע של מחשבה, רוב לוודאי שתשימו לב שגם אתם חתמתם על חוזה אחד לפחות במהלך החיים שלכם – בין אם זה חוזה עבודה, חוזה רכישת מקרקעין או הסכם שותפות עם החברים לעסק. 

משפט מסחרי

מה כולל בתוכו משפט מסחרי?

דיני המסחר מתייחסים ומגדירים את דרך הפעולה הנכונה במגוון רחב של סוגיות משפטיות – הנה כמה מהתחומים המרכזיים של המשפט המסחרי:

  • דיני תאגידים – בין התחומים המרכזיים שהמשפט המסחרי מסדיר, תמצאו את דיני התאגידים מככבים בראש. כיום, ענפי המסחר המודרניים והמפותחים פועלים על ידי תאגידים שונים. התאגיד הנפוץ ביותר הוא "חברה בע"מ" – מדובר בחברה המגבילה את חלוקת האחריות בין בעליה המניות השונים. זאת אומרת, בעלי המניות לא ייקחו חלק בתשלומי הפסדים. ולכל כלל יש יוצא מן הכלל והוא במידה ובעלי המניות משתמשים לרעה בהתאגדות או במידה ובעלי המניות מבצעים מהלכים שלא כחוק – במקרים כאלו ניתן יהיה לתבוע לדין את בעלי המניות ולדרוש פיצוי כספי הולם.  
  • חוזים והסכמי מסחר – חלק מדיני המסחר עוסקים בהסדרת הסכמים וחוזים מסחריים – באיזה אופן יש לערוך ולחתום על חוזים, באילו מקרים תנאי החוזה יהיו חשובים כלא חוקיים או לא תקפים. כמו גם, מה הדין במידה ואחד מהצדדים מפר את תנאי החוזה.  עוד בנושא עורך דין חוזים
  • ערכות משפטיות- עורך דין מסחרי מעניק ייצוג משפטי ומעניק טיפול בכל הקשור לתביעות מסחריות, בין אם מדובר בהפרת הסכם או חוזה מסחרי, או כל דילמה חוקית אחרת העולה על סדר היום כמו, בקשת פיצויים כספיים, הוצאת צווי מניעה או כינוס נכסים ועוד…  
  • הקמה וליווי חברות – אחד מהתחומים המהותיים עוסקים בהקמה וליווי של חברות, שותפויות ותאגידים. כבר מהצעד הראשון של הגיי הרעיון דרך הקמת החברה, עריכה ורישם החברה ואף ליווי תפעולי ושוטף של החברה הכולל התנהלות מול גופים ממסדיים שונים, הגשת מסמכים ודוחות, חוזי עבודה ועד לטיפול בתביעות.
  • מסחר ארצי ובינלאומי – עורך דין מסחרי נשען על דיני המסחר בטיפול בעסקאות שונות המתרחשות בארץ או בחו"ל ובכל הקשור להתנהלות תקשורתית מול ישויות במדינת ישראל ובמדינות זרות. לעיתים נדרשת תקשורת עקבי ושיתוף פעולה עם עורכי דין נוספים ממדינות זרות.
  • הליכי גישור ובוררות – דיני מסחר עוסקים רבות בהסדרה ויישוב מחלוקות עסקיות-מסחריות ברמה הארצית ובינלאומית תוך פנייה לשירותי גישור או בוררות. 
  • ייצוג במשפטים מנהליים – חלק מתפקידו של עורך דין מסחרי הפועל לפי דיני המסחר הוא בייצוג חברות ותאגידים בהליכי עתירה מנהליים, ייצוג משפטי בתביעות מנהליות שונות ועוד. תפקידו של עורך דין מסחרי הוא לבנות אסטרטגיית תביעה או הגנה בנושאי, דיני חוזים ומכרזים, מקרקעין, עוולות מסחריות, תביעות ייצוגיות וכו'.

אילו שירותים מעניקה מחלקת המשפט המסחרי?

  • דיני מסחר – בכל משרד עורכי דין מקצועיים ואיכותיים העוסקים בדיני מסחר ניתן לקבל שירותי ייעוץ וייצוג משפטי מסחרי הכולל טיפול בהסכמים מסחריים והובלת משא ומתן בנושאים שונים כמו: יזמויות משותפות, חוזי רכש ומכר, הסכמים לפיתוח רישוי והפצה מסחרית ועוד.
  • ייעוץ לתאגידים זרים – עורכי דין העוסקים בתחומי המשפט המסחרי מעניקים לא אחד ייעוץ וייצוג משפטי לחברות זרות בכל הקשור להתנהלות החברה מבחינה עסקית ומסחרית בין מדינת ישראל למדינות הזרות ונקודות ההשקה ביניהן. בין היתר, ייעוץ בנוגע לדרכי ההתאגדות המקובלות, יצירת קו תקשורתי וישיר בין נהלי החברה במדינת ישראל למדינות הזרות והנחלתו בשטח.
  • טיפול וייעוץ ברגולציה – ליווי וייעוץ לחברות ותאגידים בתחומים רגולטורים שונים ובהתנהלות השוטפת מול הישויות הממשלתיות השונות כמו, רשויות המס, משרד התעשייה והבריאות ועוד.  
  • מסחר ושיווק – מחלקת המסחר המשפטי מעניקה ליווי בכל הנושאים הנוגעים לשיווק מסחרי, חוקי צרכנות ונושאים שונים הקשורים לדיוור עקיף או ישיר. בפועל, יש לנהל משא ומתן אודות יזמויות שונות, עסקאות חדשות העומדות על הפרק כמו, מכירה או קניה של מניות. טיפול ברישום ואחזקת מסמכים שונים. 

טיפול בתביעות מסחריות 

אם אתם עומדים לפני הגשת תביעה לבית המשפט, כדאי שתבצעו מספר בדיקות שיסייעו לכם להבין ולפסוק – האם התיק מכיל את הטיעונים הנדרשים לניהול התביעה, והאם יש בידם את הראיות שיתמכו בטיעונים שלכם. 

בכדי לנהל את התביעה בצודה האידיאלית, יש לבנות אסטרטגיית פעולה איכותית הכוללת את מיטב המיומנויות המשפטיות שתוכלו להיעזר בהם לחיזוק עמדתכם כמו, הבאת פסקי דין קודמים, צרוף המסמכים הנדרשים, ניהול משא ומתן ועוד.

פירוק חברות ושותפויות

דיני המשפט המסחרי עוסקים רבות גם בפירוק חברות ושותפויות. כיצד יש להביא את החברה לידי סיום – באיזה אופן תתבצע חלוקת הנכסים בין השותפים השונים. פירוק חברה עשוי להתרחש מרצונם החופשי של השותפים, במקרה כזה הפירוק יתבסס על הסכם האמור בהסכם השותפות, ובכל מקרה במקביל לפסיקתו של בית המשפט. לפני שאתם מתחילים בהליך פירוק החברה מומלץ לפנות לעורך דין מסחרי לקבלת ייעוץ משפטי עוד לפני שהתיק יעבוד לטיפולו של בית המשפט – אשר יקבע כיצד יתנהל הפירוק וחלוקת הנכסים והחובות בית השותפים השונים.

כמה מילים לסיכום

דיני המשפט המסחרי כוללים קשת רחבה של נושאים ותחומים שמטרתם להסדיר את היחסים ונקודות הממשק המסחריות בין חברות, תאגידים ואנשי עסקים שונים. מאחר ומדובר ענף די עצום במשפט האזרחי מומלץ לפנות לעורך דין מסחרי שילווה ויעניק לכם ייעוץ משפטי.

זקוקים לעורך דין מסחרי להקמה או ליווי של החברה שלכם? מוזמנים לפנות לעורך דין מנור תמרי – משרדינו מתמחה בייצוג משפטי ברמה הגבוהה ביותר, ליווי אישי, תוך חשיבה יצירתית ומתן פתרונות.

דף הבית – עורך דין זכיינות

השאירו פרטים
מה חדש באתר
פירוק חברה מרצון

פירוק חברה מרצון הוא תהליך המאפשר לחברה להפסיק את פעילותה באופן חוקי ולהפסיק להתקיים. זו יכולה להיות החלטה קשה, אך לעתים קרובות היא הכרחית כאשר

קראו עוד
בקשה לרישום חברה

מזל טוב על הצעד הראשון לקראת פתיחת חברה משלכם! הגשת בקשה לרישום חברה היא אבן דרך מרגשת וחשובה במסע היזמות שלכם. בין אם אתם פותחים עסק

קראו עוד
דיני חוזים

חוזים הם חלק מהותי בכל צעד או פעולה עסקית. הם קובעים את תנאי ההסכם בין שני צדדים או יותר ומספקים מסגרת משפטית למערכת היחסים העסקית

קראו עוד
פתיחת חברה

פתיחת חברה יכולה להיות חוויה מרגשת ומתגמלת, אך בו זמנית מדובר גם על החלטה גדולה שדורשת תכנון ושיקול דעת מדוקדקים. בין אם אתה פותח עסק

קראו עוד
מאמרים נוספים באותו נושא
איך נוכל לסייע לך?