יש שיגידו שטובים השניים (או יותר) מן האחד, בייחוד כשזה מגיע להקמה וניהול עסק משותף – כך, כל שותף יכול לבטא את החוזקות שלו בתוך המסגרת העסקית ולהשלים את התמונה המלאה והיא, עסק מתפקד ומצליח. לצד היתרונות הרבים ששותפים לעסק יכולים להעניק, יש גם לא מעט אתגרים כמו, ניהול שוטף של העסק, קבלת החלטות כלכליות וחלוקת תחומי אחריות בין השותפים. חשוב לזכור שלכל בעיה יש פתרון, אחרת היא לא הייתה בעיה כלל!
הכנו עבורכם מדריך קצר לפתיחת שותפות והדרך לעשות את זה נכון!
אחרי שרעיון השותפות החל לקרום עור וגידים – הצעד הראשון בהקמת עסק עובר דרך רשויות המס השונות. האם עליכם לפתוח עוסק מורשה או פטור? התשובה לכך פשוטה – והיא תלויה במחזור ההכנסות העתידי שלכם. במידה והוא מתחת לסכום הקבוע בחוק אתם תוגדרו כעוסק פטור, משמע שתדרשו להוציא חשבוניות עבור כל עסקה להגיש את הדו"ח השנתי שלכם פעם בשנה. באם מדובר בסכום העולה על הקובע בחוק אתם תוגדרו כעוסק מורשה מה שאומר שתדרשו בתשלומי מע"מ, והגשת דוחות פעם רבעון, זאת אומרת, כל שלושה חודשים.
עוסק מורשה או פטור?
ההבדל העיקרי בין עוסק מורשה לפטור נעוץ בהתייחסות של הרשויות למנהלי העסק – מדובר בחסרון בהשוואה לעוסק פטור. במידה והעסק נקלע לקשיים כלכליים מסיבותיו שלו והוא אינו עומד בתשלומים השונים ניתן יהיה לתבוע את בעליו החוקיים של העסק באופן אישי.
בניגוד להתנהלות העוסק המורשה, כאשר העסק שלכם מוגדר כשותפות – הוא משלב בין עוסק מורשה לחברה בע"מ. שותפות עסקית יכולה להתקיים בין שני שותפים עד למקסימום 20 שותפים פעילים. חשוב לזכור כי בשותפות כלל השותפים חולקים את החובות והזכויות באופן שווה – זאת אומרת שאין בידול בין הנכסים של שותף אחד למשנהו, מה שאומר שבמידה ושותף אחד מבצע החלטות שגויות, שותף אחר עלול לשאת בתוצאות הללו וייאלץ לשלם את המחיר, גם אם זה אומר לרדת מנכסיו.
בעת הקמת השותפות עליכם לקבוע האם מדובר בשותפות כללית או שותפות מוגבלת. שותפות כללית אינה מגדירה ומבדילה בין השותפים, כולם אחראים ביחד ולחוד על קבלת ההחלטות ועתידים לשאת באחריות לכך ביחד. שותפות מוגבלת, כשמה כן היא- היא מגבילה את מסגרת הסמכויות של כל שותף ולרוב, מתנה שותף אחד לפחות שיהיה אמון על תהליך קבלת ההחלטות העיקריות – וגם היא מוגבלת עד לסכום השקעתו בחברה.
פתיחת שותפות – איך זה הולך?
- רישום פורמלי – הצעד הראשון בהקמת עסק בשותפות הוא לבצע את הרישום בלשכת רשם השותפויות. מדובר בהליך פשוט שבו עליכם למלא מספר פרטים אודות העסק כמו, שם העסק, מטרתו, מיקומו הגיאוגרפי, פרטי השותפים ותחום אחריותם ועוד…
- פתיחת תיק ברשויות המס – כאמור לעיל, שותפות אינה ישות עסקית אחת, לכן הדיווח של ההכנסות וההוצאות עתיד להתבצע באופן אישי, כל שותף לוקח אחריות על עצמו ומבצע את הדיווח באופן אישי.
על מנת להירשם במע"מ עליכם לקחת בחשבון שאתם הולכים להיחשב כגוף אחד, בניגוד למס הכנסה. על העסק המשותף לדווח על ההכנסות ומס התשומות של השותפות כגוף יחיד ומשותף. מלבד הדיווח הסטנדרטי, כאשר אתם פותחים את השותפות במע"מ עליכם לצרף גם את המסמכים הבאים:
- טופס מספר 821, מסמך פתיחת תיק במע"מ – פתיחת כוללת כל שותף באופן נפרד ואת כלל השותפים ביחד.
- טופס אישור ניהול חשבון – יש להציג מסמך שבו מופיעים פרטיהם האישיים של כל השותפים ואישור ניהול חשבון הבנק שלהם או לחילופין, צ'ק מבוטל.
- העתק של תעודת הזהות או רישיון הנהיגה של כלל השותפים.
- אם השותפות העסקית כוללת תחומים המצריכים הסמכה מסוימת, עליכם להציג את הדיפלומה המתאימה המאשרת את תחום העיסוק שלכם.
חשוב לציין, כי מבחינה חוקית כל עוד אתם עומדים בתנאים השונים שרשויות המס מציבות, כל שותף יכול להירשם בפני עצמו או ביחד כעוסק פטור או מורשה בהתאם לקריטריונים השונים. מאידך, רשויות המס לא יאפשרו לכם להקים שותפות במע"מ אם שותף אחד או יותר מוגדרים כעוסק פטור בעוד היתר מורשים.
פתיחת שותפות כמה מילים לסיכום
חלק מהליך פתיחת שותפות עובר דרך רשויות המס השונות. כאשר כל נתיב כולל השלכות שונות על ההתנהלות העסקית. על מנת להסדיר את ההליכים השונים בצורה המדויקת ביותר מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בהקמה וליווי של שותפויות עסקיות.
משרד עורכי דין מנור תמרי
משרדינו מתמחה בהקמה וליווי של שותפויות עסקיות, חברות ותאגידים החל מהגיית הרעיון ועד ולמימושו המוצלח ביותר. לייעוץ וייצוג משפטי ברמה הגבוהה ביותר מוזמנים לפנות אלינו