09-3750677
מנור תמרי | אייקון

ליטיגציה מסחרית

ליטיגציה מסחרית

המושג ליטיגציה מסחרית נוצר בכדי לתת מענה למחלוקות העשויות להתעורר בהקשרים עסקיים, כמו – כסכסוכים בין שותפים למיזם, לעסק או לחברה, במקרים של עוולות עסקיות, תובענות ייצוגית, הפרות חוזים ועוד. תפקידו של עורך דין ליטיגציה מסחרית הוא לבחון את הסכסוך לאשורו ולבנות את התביעה או ההגנה הנדרשים עבור האדם תוך שימוש בחשיבה יצירתית ובניית אסטרטגיה מושכלת שתוביל את התיק להשגת המטרה.

מהי ליטיגציה מסחרית?

ליטיגציה מסחרית היא הופעה אומנותית של עורך דין בין כותלי בית המשפט, עורך דין המתמחה בתחום הליטיגציה נקרא ליטיגטור. כמובן שעל עורך הדין לגלות בקיאות כמעט מושלמת בדינים ובתקנות השונים הנוגעים לתחום התמחותו, אך מלבד זאת, ולא פחות חשוב – על עורך הדין להיות בכל כושר הופעה וביטוי לא פחות ממרהיבים! בעל יכולת חשיבה ותגובה עצמאית וזריזה בכדי להוביל את התיק בדיוק למקום שאליו הוא מכוון

ליטיגציה מסחרית הינה ענף המסתעף מתוך הליטיגציה המסחרית – ליטיגטור מסחרי עוסק בייצוג תיקים שיש בהם מעורבות של מאפיינים מסחריים-עסקיים. כמעט כל מקרה הכולל אלמנטים מסחריים יצריך את נוכחותו של עורך דין המתמחה בליטיגציה מסחרית בכדי לצלוח את המשפט על הצד הטוב ביותר.. 

עורך דין

באילו מחלוקות עוסקת ליטיגציה מסחרית?

ליטיגציה מסחרית עוסקת במתן פתרון למחלוקות המתעוררות בין ישויות עסקיות כמו, חברות, תאגידים או שותפויות עסקיות שונות. ניתן לראות המון נקודות מפגש מקבילות בין ליטיגציה מסחרית לליטיגציה אזרחית – על מנת להבין את השוני והדומי בין השניים, יש להבין את ההגדרה הבסיסית של סכסוכים מסחריים. במקרים רבים ההתנהלות המשפטית בליטיגציה מסחרית ואזרחית היא אותה ההתנהלות – קיימים תובע ונתבע, לשני הצדדים יש עורך דין – על כתפי התובע והנתבע לחקור ולהביא את העובדות שיתמכו בטענות שלהם. תפקידם של עורכי הדין משני הצדדים הוא לנהל משא ומתן שיסלול את הדרך להסדר בין שני הצדדים. אמנם עורך דינו של הצד התובע הוא זה שמגיש את התביעה, אך שני הצדדים חולקים מאמץ משותף בכדי להגיע לפתרון, תוך הסתייעות בשופטים או בחבר מושבעים.

מה ההבדל בין ליטיגציה מסחרית לסוגים נוספים של ליטיגציה?

ליטיגציה מסחרית מביאה להתדיינות צדדים ספציפיים בהשוואה לסוגים אחרים של ליטיגציה, שם נעוץ ההבדל. ליטיגציה אזרחית מביאה לסדר היום נושאים פשוטים יותר הניתנים להסדרה בבתי משפט, בעוד שהליטיגציה מסחרית כוללת מעורבות של עסקים ודינים מורכבים המצריכים מעורבות פדרלית ואינם יכולים להגיע להסדר בבתי משפט מדיניים. לעיתים מדובר בתביעות ייצוגיות או בתביעות מחוזיות רבות, בהתאם למספר או לסוג הצדדים המעורבים. 

ליטיגציה מסחרית עלולה להיחשב כליטיגציה אזרחית מתוקף תוכן התביעה הכוללת אנשים עסקיים ופרטיים. מלבד זאת עלול להתרחש מצב בו שותפי לעסק או לחברה עשויים להיקרא לדין שייחשב כפלילי, אך במקרים כאלו הליטיגציה תיחשב כאזרחית.

כאמור לעיל, ליטיגציה מסחרית ואזרחית עשויות להיות דומות בתחומים הנושקים זה לזה, אך במרבית המקרי כאשר ישנה מעורבות מסחרית, הנושא עליו עתידים להתדיין הופך להיות מורכב יותר מה שחורץ את תחום הליטיגציה כמסחרית ולא אזרחית.

רשת זכיינות

מה הקשר בין השוק לבין ליטיגציה מסחרית?

דיני המשפט המשתנים באופן תדיר מאחר והתקנות, הכלכלה, בתי המשפט והחוקים באופן כללי הם דינאמיים ומשתנים ללא הרף. התפתחות הטכנולוגיה מאלצת את מערכת המשפט לעבור הסתגלות עם הוספה ושינויים של חוקים שונים על מנת לספק מענה לתנאים השטח המשתנים. בשורה התחתונה – כל עוד מערכת החוק משתנה, כך גם הליטיגציה המסחרית חייבת להשתנות יחד איתה.

אין ספק, ליטיגציה מסחרית תישאר רלוונטית כל עוד ענפי המסחר ישתנו ויתפתחו – אנו ניצבים מו מחלוקות חדשות בתחומים שלא נתנו עליהם את הדעת המשפטית מה שמוביל ליצירת חוקים ותקנות חדשים. לדוגמה, חברות הייטק פורחות ומתפתחות בקצב אדיר, והן כשלעצמן מגבירות את הצורך בליטיגציה מסחרית.  

ליטיגציה מסחרית מלווה חברות, תאגידים, אנשי עסקים, יחידים ורבים המצויים בסכסוך עסקי-מסחרי שאינו ניתן לגישור באופן עצמאי. הליווי נעשה מהצעד הראשון והוא לבנות אסטרטגיית פעולה איתה, ביצוע מחקר מעמיק, יצירה ועריכה של טענות נהירות ורהוטות עד לצליחת יישוב הסכסוך, בין אם בעזרת חבר מושבעים, שופט, בוררות או גישור. כמו כן מחלקת הליטיגציה מלווה לקוחות בצליחת סכסוכים טכנולוגיה הקשורים לפטנטים, הסכמי סודיות וסוגיות נוספות נוגעות לקניין הרוחני.

מה חשוב לדעת כאשר אתם פונים לעורך דין ליטיגציה מסחרית?

ליטיגציה מסחרית היא ענף גדול מאוד בתחום המשפטי והוא כולל התמחות נפרדת וארגז מיומנויות נרחב. עורך דין ליטיגציה מסחרית נדרש לגלות בקיאות רבה בסדרי הדין השונים תוך הפגנת ידע בייצוג ערכות משפטיות באסרטיביות, שפה רהוטה וגבוהה, יכולת חשיבה ותגובה מהירות וחדות לשון. ליטיגציה מסחרית התפתחה רבות עם השנים ויצרה הבדל גדול בין ליטיגטור לעורך דין כללי, המתמחה בתחומים אחרים. 

כיצד תבחרו עורך דין ליטיגציה מסחרית?

אם אתם עומדים לפני בחירת עורך דין, חשוב לבחון את תחום התמחותו, בקיאותו ושנות הניסיון שלו בתחום. כאשר אתם עתידים בחור עורך דין ליטיגציה מסחרית, עליכם לבחון את ארגז הכלים הנמצא באמתחתו, כמו יכולות בינאישיות, היכולת לנהל משא ומתן – מאחר ומעבר לרמת הבקיאות, עורך דין ליטיגציה מסחרית נדרש לנהל משא ומתק בחדות ובחריפות ללא חת. מלבד זאת ישנה חשיבות גדולה לוודא כי עור הדין שלכם אכן מתמחה בתחום שבו אתם עוסקים. כך תוכלו להבטיח כי עורך הדין יוביל אתכם למחוז חפציכם. 

כמה מילים לסיכום

סכסוכים אינם מסתכמים במחלוקות בים שכשנים על גודל החצר – מחלוקות בין ישויות עסקיות עשויות להיות מורכבות, להימשך זמן רב וכוללות עלויות כספיות גדולות. בכדי לצלוח את ההליכים בזמן הקצר ביותר ובמינימום מאמץ מומלץ לפנות לעורך דין ליטיגציה מסחרית כבר בתחילת ההליך, בכדי לבנות אסטרטגיית פעולה משומנת וחזקה. 

עורך דין ליטיגציה מסחרית מנור תמרי – המפתח שלכם להצלחה

משרדינו בעל וותק וניסיון רבים בתחום הליטיגציה המסחרית – אנו פועלים במיומנות ומסירות עבור כל לקוח החל מתחילת ההליך ועד להשגת התוצאה הרצויה. מוזמנים לפנות אלינו לייעוץ ראשוני 

מאמרים נוספים בנושאי עסקים ומסחר

השאירו פרטים
מה חדש באתר
פירוק חברה מרצון

פירוק חברה מרצון הוא תהליך המאפשר לחברה להפסיק את פעילותה באופן חוקי ולהפסיק להתקיים. זו יכולה להיות החלטה קשה, אך לעתים קרובות היא הכרחית כאשר

קראו עוד
בקשה לרישום חברה

מזל טוב על הצעד הראשון לקראת פתיחת חברה משלכם! הגשת בקשה לרישום חברה היא אבן דרך מרגשת וחשובה במסע היזמות שלכם. בין אם אתם פותחים עסק

קראו עוד
דיני חוזים

חוזים הם חלק מהותי בכל צעד או פעולה עסקית. הם קובעים את תנאי ההסכם בין שני צדדים או יותר ומספקים מסגרת משפטית למערכת היחסים העסקית

קראו עוד
פתיחת חברה

פתיחת חברה יכולה להיות חוויה מרגשת ומתגמלת, אך בו זמנית מדובר גם על החלטה גדולה שדורשת תכנון ושיקול דעת מדוקדקים. בין אם אתה פותח עסק

קראו עוד
איך נוכל לסייע לך?