09-3750677
מנור תמרי | אייקון

קניית עסקים קטנים

עסק קטן

נכנסה בכם רוח היזמות ואתם חושבים על קניית עסקים קטנים? עבור אנשים רבים, במיוחד יזמים מתחילים זה נשמע כמו משימה פשוטה למדי – ממש כמו לקנות מוצר. יותר מכך – הרבה אנשים חושבים שאם העסק נמצא בתקציב שלהם ובתחום שהם אוהבים, אז זה בהחלט מספיק כדי לבצע את הרכישה. אבל בפועל – זו לא המציאות. יש המון דברים שעליכם לקחת בחשבון, במיוחד ברמה המשפטית. במאמר הבא ריכזנו לכם את כל מה שאתם צריכים לדעת. 

קניית עסקים קטנים

בדיקת הנאותות – הבדיקה החשובה ביותר לפני קניית עסקים קטנים 

בכל הליך של קניית עסקים קטנים – יש דבר שנקרא בדיקת נאותות. בדיקה זו, מתייחסת לשלושה היבטים חשובים – ההיבט המשפטי, ההיבט החשבונאי והעסקי. זו אחת הבדיקות הראשונות שתבצעו ויש לה חשיבות רבה. בעוד שחלקה מבוצעת על ידיכם – כלומר הרוכשים, את חלקה תצטרכו לבצע בליווי אנשי מקצוע, עורך דין מסחרי הוא אחד מהם. בסיום בדיקת הנאותות – אתם תדעו לדעת מהי הכדאיות של רכישת עסק – האם יש טעם לבצע את הרכישה או שאולי עדיף לחפש עסק אחר. למעשה, בבדיקה הזו אתם תרדו לעומק העסק הקטן שנרכש, מבלי לוותר על שום פרט. יש לבצע את הבדיקה יחד עם עורך דין עסקי שיוכל לרדת לעומק הפרטים ולוודא מה קורה בכל אפיק של העסק שאתם מתכננים לרכוש, בין היתר החובות והזכויות שלכם.

כמן כן, במסגרת הליווי המשפטי העורך דין יבחן את כל המסמכים העסקיים החשובים ואת ההשפעה שלהם בעתיד. בדיקות נוספות שהוא עשוי לבצע זה: בדיקת רישיון עסק (מה התוקף שלו ומה התנאים), חוזה שכירות אם יש, התחייבויות כספיות, חוזים והסכמים עם עובדים, ספקים ולקוחות, תביעות משפטיות, כאלה שכבר מתקיימות וגם כאלה שבדרך ועוד. 

 אילו עוד בדיקות יש לבצע בקניית עסקים קטנים?

 הנה כמה נקודות נוספות שתצטרכו לבדוק במסגרת קניית העסק: 

1. תלות בבעלים קודם – זו אחת הנקודות החשובות ביותר שאנשים רבים נוטים להתעלם וזו שאלה שחשוב מאוד שתבדקו אותה לעומק. מה קורה לאחר שהבעלים הנוכחי ממנו אתם קונים את העסק יעזוב? למה הכוונה? אתם צריכים לבדוק האם ההצלחה של העסק הספציפי שאתם קונים תלויה בזהות הבעלים, בקשרים שהוא מנהל, בידע שיש לו, בקשרים מול העובדים או הספקים? זו נקודה חשובה שמעט מאוד מתייחסים אליה. בעוד שיש עסקים שזה לא רלוונטי, יש עסקים שכן – ומאוד קל ליפול שם. 

2. מגמות במחזור העסקי – עורך דין מסחרי ידע לבחון את המחזורים העסקיים ולא רק את המחזור האחרון. כך למעשה הוא ידע לנתח את המגמות ולהבין את מצב העסק לעומק. האם יש עליה בהכנסות? ירידה? מה קורה עם ההוצאות? בדיקה זו תבוצע גם בכמה החצי שנתית, שנתית והחודשית. 

3. מה קורה בשוק? -את הסעיף הזה תבצעו ככל הנראה בליווי יועץ עסקי שידע לנתח את מצב השוק עם תחזיות לשנים הקרובות. מה הביקוש? מי המתרים ומה מייחד אותם? היכן העסק נמצא בהשוואה למתחרים ועוד. 

4. תלות בלקוחות וספקים – עורך דין מסחרי יבדוק את מצב הלקוחות והספקים של העסק הקטן שאתם מתכננים לרכוש. במסגרת הבדיקה, הוא ינתח את התנאים המסחריים, ההסכמים החתומים ובמידת הצורך ימליץ לכם לבצע שינויים. כמו כן, במצב שיש לעסק לקוח עיקרי שרוב ההכנסה תלויה בו אז יש לבחון שנית את כדאיות הרכישה. 

כמה מילים לסיכום, 

אם אתם מתעניינים בקניית עסקים קטנים, אל תתפשרו ואל תנסו לעשות זאת לבד. כדי להימנע מטעויות קריטיות שיעלו לכם בהמשך ביוקר – התייעצו עוד היום עם עורך דין מסחרי שיעניק לכם ייעוץ וליווי. למידע נוסף ותיאום פגישת ייעוץ השאירו פרטים ונציגנו ידאגו לחזור אליכם בהקדם.

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם:

השאירו פרטים
מה חדש באתר
פירוק חברה מרצון

פירוק חברה מרצון הוא תהליך המאפשר לחברה להפסיק את פעילותה באופן חוקי ולהפסיק להתקיים. זו יכולה להיות החלטה קשה, אך לעתים קרובות היא הכרחית כאשר

קראו עוד
בקשה לרישום חברה

מזל טוב על הצעד הראשון לקראת פתיחת חברה משלכם! הגשת בקשה לרישום חברה היא אבן דרך מרגשת וחשובה במסע היזמות שלכם. בין אם אתם פותחים עסק

קראו עוד
דיני חוזים

חוזים הם חלק מהותי בכל צעד או פעולה עסקית. הם קובעים את תנאי ההסכם בין שני צדדים או יותר ומספקים מסגרת משפטית למערכת היחסים העסקית

קראו עוד
פתיחת חברה

פתיחת חברה יכולה להיות חוויה מרגשת ומתגמלת, אך בו זמנית מדובר גם על החלטה גדולה שדורשת תכנון ושיקול דעת מדוקדקים. בין אם אתה פותח עסק

קראו עוד
איך נוכל לסייע לך?