09-3750677
מנור תמרי | אייקון

מה מתאים לך יותר – הקמת עסק או התקשרות באמצעות הסכמי זיכיון?

אם החלטת לצאת לעצמאות העסקית, לממש את השאיפה היזמית הבוערת בך ובא לך לפתוח עסק משלך, אתה בוודאי מתלבט כרגע בין רכישת הסכם זיכיון של רשת מזכה לבין פתיחתו של עסק שכולו שלך, מא' ועד ת'.

גם אם נזכור שלכל אחת משתי הדרכים ישנם יתרונות וחסרונות, בגדול, ניתן לומר שהסטטיסטיקה של פתיחת עסקים שהם ללא שיוך רשתי, אינה חיובית כמו שהיינו רוצים להאמין. רוב העסקים שנפתחו בדרך זו אינם מצליחים להגיע לשנת הפעילות החמישית. לעומת זאת, הסטטיסטיקה הנוגע לעסקים שנפתחו בזכיינות – טובה הרבה יותר. ככלל, ניתן לומר כי סיכויי השרידות של עסק זכייני המשתייך לרשת מוכרת גבוהים באופן משמעותי מאלה של עסק רגיל. בין היתר, הסיבה לכך נעוצה בכך כי היזם (רוכש הזיכיון) מתבסס מראש על מוניטין של מותג מוכר הזוכה לאהדה, וכי למותג ישנו מודל עסקי שהוכח. זאת, בשילוב ההדרכה מקדמית של הרשת בהנעת העסק והתמיכה השוטפת הניתנת בתפעול העסק מצמצמים את הסיכוי לטעויות מצד היזם.

הזכיינות פותחת בפניך דלתות

כמו כן, סיכויו של עסק זכייני להתמקם במרכז מסחרי יוקרתי או בקניון גבוהים יותר, משום שמנהלי קניונים יעדיפו להכניס אליהם רשתות מוכרות. עוד יתרון קיים גם לגודל, כאשר היזם נהנה מהתקשרויות המתקיימות עם ספקים בתנאים טובים יותר, מאשר הוא-עצמו היה יכול להשיג כבעל עסק בודד. פן נוסף המציג יתרון לזכיינות הוא כי אפשרויות הפרסום והשיווק העומדות בפני יזם השייך לרשת הן נוחות ויעילות יותר, וזאת מאחר וישנה השתתפות בפרסום שלו עם זכיינים נוספים, לצד אסטרטגיית שיווק ארצית של הרשת. הרשת, מצידה, תמשיך לספק תמיכה שוטפת ומתמשכת, כל זמן שקיימים יחסי הגומלין בינה ובין הזכיין. למעשה, הסכמי זיכיון מאפשרים ליזמים לנהל עסק משלהם, תוך השתייכות למותג מוכר. כל זאת ומשפרים באופן משמעותי את ביצועיו העסקיים של העסק ומגדילים את סיכויי השרידות שלו.

לרכב על ההצלחה של המותג

בהקמת עסק עצמאי שאיננו תחת הסכמי זיכיון, יש צורך להמציא את הגלגל ולייצר לעסק את הקונספט הספציפי משל עצמו. לעומת זאת, בעסק שאינו במסגרת זכיינות, יכול היזם להגשים את חלומו, לעצב את העסק כאוות נפשו, לעצב לוגו ייחודי ולעשות עוד דברים רבים, שכולם – אינם תלויים בתכתיבי הרשת המזכה. לא מדובר על "שכפול" של הפורמט של סניפי הרשת, כפי שמקובל בזכיינות, אלא בהקמה מאפס של עסק ייחודי, כזה שלא היה קיים קודם לכן. נשמע מלהיב? לא בדיוק!

סיכויי השרידות של עסק מסוג זה נמוכים מאד: על פי נתוני מט"י (מרכז טיפוח יזמות) כ-50% מהעסקים הקטנים לא מצליחים להגיע לשנתם השלישית וקרוב ל-90% מהם נסגרים עד שנתם החמישית. בזכיינות, לעומת זאת, התמונה אופטימית יותר – על פי נתוני המרכז לקידום זכיינות בישראל, כ-70% מהעסקים שהוקמו בהסכמי זכיינות זוכים לחגוג את השנה החמישית.

עדיין מתלבטים האם להקים עסק עצמאי או להיכנס להתקשרות זכיינית?

משרד עורך דין מנור תמרי, עורך דין מומחה זכיינות, הוא בעל ניסיון רב בתחום וישמח לייעץ וללוות אתכם בדרככם העסקית!

התייעצו איתנו בטלפון 03-6033535 או בדוא"ל: Manor@tamary-law.co.il

איך נוכל לסייע לך?