09-3750677
מנור תמרי | אייקון

זכיינות – מהי ומדוע נדרש עורך דין מומחה לזכיינות?

זכיינות הינה שיטת ניהול עסקית, בה הרשת המזכה מעניקה לזכיין את זכות השימוש בסימנים המסחריים ובמוניטין שלה למשך תקופת זמן קצובה. כמו כן, חושפת הרשת המזכה בפני הזכיין את אופן פעילותה העסקית ואת שיטות המסחר שלה. בתמורה לכך, משלם הזכיין לרשת דמי זיכיון חד-פעמיים ולאחריהם תשלומים חודשיים קבועים או כאלה במשתנים בהתאם למחזור המכירות (הפדיון החודשי) אליו מגיעה הזכיין.

מנגד, לאחר חתימת הסכם זיכיון, מקבל הזכיין לידיו עסק שהוא בעל תוצאות מוכחות ופעיל מספר שנים, הדרכה וליווי צמודים ממנהלי הרשת המזכה. במהלך פעילותו, מתחייב הזכיין לרכוש סחורה ישירות מהרשת המזכה ו/או מספקים המאושרים על ידה. לרוב, תחייב הרשת המזכה את הזכיין לעבור הכשרה באחד מסניפיה, להכיר את אופן פעילותה העסקית, להשקיע בקרן הפרסום הכלל-רשתית, לעמוד בהצלחה בביקורות גלויות וחסויות, לעבוד תחת חוברות ניהול קפדניות, ובכלל – להישמע להנחיות הרשת המזכה, על מנת לוודא שהוא עומד בתנאי הסכם הזיכיון שנחתם ביניהם ואינו פוגע באופן כלשהו ברשת המזכה.

עורך דין מומחה לזכיינות יידע לאתר ולהתמקד געת בנקודות החשובות לרשת המזכה מצד אחד, ולזכיין, מצד שני, כך שכל אחד מהצדדים יוכל לשמור על זכויותיו תוך מילוי חובותיו כפי שהם מפורטים בהסכם זיכיון.

יתרונות זכיינות על פני גישות ניהול אחרות

פעילות תחת רשת מזכה מאפשרת לזכיין לפתוח עסק חדש במהירות ובקלות. למעשה, באופן זה, הזכיין חוסך מעצמו את ההתמודדות עם ההליכים והדילמות הרגילים המוכרים לבעל עסק חדש, כמו – מה אני רוצה למכור, איך אני רוצה למכור את המוצר, איך אמתג את העסק החדש, באיזו רמת מחירים אמכור את המוצרים וכו'.

כאשר זכיין רוכש זיכיון מרשת מזכה הוא מקבל לידיו מוצר שלם ומוגמר עם שיטות עסקיות מוכחות, כך שהזכיין נכנס לעסק מוכן לעבודה מיידית, וכל שעליו לעשות הוא ללמוד את אופן הפעלת החנות.

רשת מזכה רצינית ומקצועית תלווה את הזכיין באיתור הנכס המתאים, תעניק לזכיין ועובדיו את ההדרכה הנדרשת לפני פתיחת העסק וליווי צמוד במהלך פעילותו הסדירה של העסק, ליווי בהליך רישוי העסק ועזרה בפרסום ראשוני.

עורך דין מומחה לזכיינות יידע לשים את הדגש על הפעולות המקדימות אותן מעניקה הרשת המזכה לזכיין, וכך, יוכל הזכיין לעשות את צעדיו הראשונים בעסק בביטחון ובקלות יחסית.

חסרונות הזכיינות

החיסרון העיקרי בהפעלת עסק תחת הסכם זיכיון, הוא כי בידי הזכיין לא נתונה השליטה בלעדית והמוחלטת על העסק. בעת רכישת הזיכיון, מתחייב הזכיין לעבוד בהתאם לדרישותיה של הרשת המזכה ולוותר על עצמאותו, כך, שבפועל, כל פעולה שהזכיין מעוניין לבצע והיא אינה נמנית על הפעולות הסדירות של הרשת המזכה, דורשת את אישורה של הרשת המזכה, כדי שהרשת המזכה תוכל לשמור על שמה הטוב, ובמקביל, לתת לה את הכלים הנחוצים כדי להתמודד עם זכיין לא מקצועי.

יש לזכור, כי בתמורה לעמידה בדרישותיה הקפדניות של הרשת המזכה, מקבל הזכיין מערכת עסקית שלמה, זכות שימוש בסימן מסחר מוכר, תמיכה, ליווי ויעוץ צמודים ופרסום כלל-ארצי.

נושא נוסף שעלול להוות חיסרון ואליו יש לשים לב, הוא הצורך בהשקעה כספית ראשונית לא מבוטלת, אשר לעיתים, מעלה את הצורך בגיוס מימון לרכישת הזיכיון והקמת העסק.

מעבר לכך, במהלך ההתנהלות הזכיין מול הרשת המזכה מחויב הזכיין בתשלום דמי תמלוגים חודשיים אשר לרוב מחושבים כאחוז מסוים (2% – 8%) מגובה הפדיון החודשי של העסק. בנוסף, מחויב הזכיין ברכישת המוצרים מהרשת המזכה ו/או מהספקים הקבועים איתה, וזאת, למרות, שייתכנו מקרים הם מוצר זהה אצל ספקים מתחרים – עשוי להיות זול יותר.

חשיבות מעורבותו של עורך דין מומחה לזכיינות בהתקשרות

המפתח להתנהלות הנכונה בין הרשת המזכה לזכיין מתבססת, בסופו של יום, על רצונו של כל אחד מהצדדים להרוויח. הרשת המזכה, מצידה, תעשה ככל שביכולתה לתמוך בזכיין ולתת לו את הכלים המקצועיים והעסקיים להצליח בניהול החנות/העסק ולהרוויח כמה שיותר. מצד שני, על הזכיין מוטלת חובת ההוכחה בכל הקשור לניהול העסק, מכיוון שאם הוא לא ינהל את העסק כנדרש – העסק לא ירוויח. חלק גדול מהאחריות למציאת עמק השווה הזה לוקח על עצמו עורך הדין המטפל בהסכם הזכיינות ודואג ששני הצדדים ייצאו נשכרים מההתקשרות העסקית שביניהם.

מנהלים רשת מזכה?

חושבים להיכנס להסכם זכיינות??

למשרדנו, משרד עורך דין מנור תמרי, ניסיון רב בליווי עסקאות זכיינות, הן מצד הרשת המזכה והן מצד הזכיינים.

התייעצו איתנו בטלפון 03-6033535 או בדוא"ל: Manor@tamary-law.co.il

איך נוכל לסייע לך?